B. L. O. G.
Belangrijke Literatuur, Onze Gezelligheid

 

Bedrog met domeinnamen en merken

Naar aanleiding van onze nieuwsbrief van eind juli en het daarin aangehaalde blog-artikel over de malafide praktijken van NL Domein Host, kregen we een flink aantal reacties. Zowel bedankjes voor de waarschuwing als trieste verhalen over ontstane problemen.

Maar ook nog een extra tip: dit soort misleiding is niet de enige vorm van misbruik in de domein-wereld.

Iemand anders wil...

Stel, je heet Tim Dalton en je bent ZZP-er. Dalton Design heeft -binnen bepaalde kringen- een goede naam opgebouwd en je bent trots op het werk dat je doet. Het is woensdagmiddag 16:37. Nog even dit project afronden, nog even die klant beantwoorden, alvast...

Tring.

Verdorie, mensen bellen ook altijd ongelegen. Je neemt de telefoon toch op, want je bent toch aan het werk.

"Goedemiddag mevrouw/meneer. Ik bel namens een merkenrecht-bureau. Bij ons is een aanvraag binnengekomen voor daltondesign.com. Nu zien we dat u de eigenaar bent van daltondesign.nl."

Een goed verhaal, want domeinnamen met andere extensies zijn internationaal vast te leggen. Het is dus geen ondenkbare situatie. Even goed luisteren.

"Voor dat we de aanvraag goed mogen keuren, moeten we eerst uw toestemming hebben."

Nou, dat is erg netjes van u, meneer of mevrouw van het merkenrecht-bureau. En wat nou als ik dat niet wil?

"In dat geval kunt u de domeinnaam via ons vastleggen. Voor het schamele bedrag van slechts €120,00 per jaar zorgen wij er voor dat niemand anders er met daltondesign.com vandoor kan gaan. En voor €500 bent u direct voor 5 jaar voorzien, dat scheelt u 20%!"

Wow, wat een service bieden ze toch tegenwoordig. Helemaal top!

Alarmbelletjes

Helaas komen dit soort telefoontjes vaak voor, vooral in het geval van zelfstandigen en kleine ondernemers.

Erger nog, het klinkt zo realistisch, dat er direct alarmbellen afgaan. Want hoe moet dat nu, als er iemand anders opeens met (bijna) jouw domeinnaam vandoor gaat? Wordt het een concurrent? Wat willen ze van jou of misschien wel van jouw klanten?

De vraag is, gaan er ook andere alarmbellen rinkelen? Want 120 euro is best veel voor een domeinnaam, vooral maar voor een jaar. En voor vijf jaar is misschien wel heel lang, wat nou als je tussentijds een andere uitdaging vindt?

En daarbij, klopt dit wel?

Bedrog

Dat deze vorm van verkooptrucjes al langer wordt toegepast, weten we wel. We krijgen regelmatig vragen over dit soort praktijken. Gelukkig is het vaak in de vorm van "ik registreer die naam liever bij jullie". Wat fijn, dat scheelt u €110 per jaar!

Soms is het ook met de vraag "ik werd zo nerveus en heb ja gezegd, wat nu?" In dat geval is het een kwestie van controleren of wij de domeinnaam nog snel vast kunnen leggen. Zo niet: niet betalen en het contract laten ontbinden.

Want inmiddels is het ook door de rechter bevestigd: Wat dit soort partijen doen, valt gewoon keihard onder de noemer bedrog. En bedrog is een goede reden om een contract per direct te ontbinden. Hoppakee en weg er mee.

Bekende ICT-jurist Arnout Engelfriet weidt er in zijn artikel Liegen over een bijna ingepikte domeinnaam is dus echt bedrog uitgebreid over uit en het is dan ook een erg interessant artikel om te lezen (dat zijn overigens heel veel van zijn posts, maar dat ter zijde).

Voorkomen

Hoe voorkom je nu dat je het slachtoffer wordt van dit soort misbruikers? En niet alleen deze boeven van Trademark Office, maar ook de eerder aangehaalde schurken bij NL Domein Host?

Blijf alert is eigenlijk het eerste. Belt of mailt er iemand van een bedrijf waar je nog nooit van gehoord hebt of waar je geen zaken mee doet, ben sceptisch.

Gaat het over online zaken, zoals hosting, websites of forwards? Zorg dat je wéét bij welke partijen je deze zaken hebt staan. Misschien is het zelfs handiger om alles juist bij één bedrijf onder te brengen, al is het maar om dat gedeelte te vergemakkelijken.

Dat laatste hoeft natuurlijk niet, maar uit ervaring weten we dat het een heel gedoe kan zijn om de juiste partij te pakken te krijgen als er verschillende zaken verspreid staan ondergebracht.

Arnout voegt hier nog een extra tip aan toe: neem je gesprekken op. Als ondernemer heb je een gerechtvaardigd belang om binnenkomende gesprekken op te nemen, voor het geval er in de toekomst gesodemieter van komt. Dus ook voor de AVG hoef je niet te vrezen, als je die opgenomen gesprekken dan ook maar weer verwijdert als er niks spectaculairs of betreurenswaardig in gebeurt.

Conclusie

Je moet het ze nageven. Oplichters en bedriegers blijven creatief en verzinnen nieuwe manieren of passen oude trucjes toe om zichzelf te verrijken.

Door collectieve acties zoals de rechtszaak die Berntsen Mulder Advocaten tegen Trademark Office op heeft gezet en herhaalt, publicaties zoals die van Arnout Engelfriet en andere bloggers en nieuwsbrieven zoals de onze, worden we als potentiële slachtoffers steeds slimmer en voorzichtiger.

Dus, zegt het voort! Retweet, repost of praat gewoon lekker ouderwets analoog met elkaar. Samen staan we sterker dan alleen.